fredag den 8. april 2011

Farvel til sort

"Mor, jeg kan ikke lide sort mere, jeg vil aldrig mere have den på", sagde Louie til mig i morges da jeg lagde en sort t-shirt frem til ham. Jeg må indrømme at der faldt en sten fra mit hjerte.
For knap et år siden skulle ALT ellers være sort. Først smilede jeg bare af det og tænkte at det var kortvarig dille, men det skulle vise sig at vare længere end et par dage.
Jeg har altid synes at det var helt forfærdeligt at klæde helt små børn i sort. Det så forkert ud. Som om man tog lidt af den uskyldsrene livsglæde fra dem. Pludselig stod jeg der med en (dengang) 3 årig dreng der kun ville eje sort. Han nægtede at gå i noget af det jeg syede til ham "kun hvis du kan sy noget i sort....eller med spiderman på..." proklamerede han, hvilket nok er de to sidste ting jeg ville sy til ham. Jeg stoppede med at sy til ham og det endte da også med at jeg købte et par sorte t-shirts, for at gøre ham glad (og undgå for mange konflikter) Det var helt underligt første gang jeg stod ved kassen og var ved at betale for noget sort tøj til ham.
Men ikke kun tøjet skulle være sort. Hvis han skulle vælge farver, var det altid dén han valgte. Han kom ofte hjem med sorte tegninger fra børnehaven, men den dag han kom hjem med en helt sort perleplade gik jeg helt i baglås. Er han ikke rask og sund? Eller glad? Skal han mon til psykolog? Alle sådan nogle spørgsmål kørte rundt i mit hoved.
Heldigvis kunne jeg efter noget tids bearbejdning acceptere, at han ikke nødvendigvis tillægger farven den psykologiske påvirkning som jeg tillagde den. I virkeligheden er det jo en stærk, tydelig og kontrastfuld farve og måske han bare har fundet en tryghed i det. Jeg skal da heller ikke være bleg for at indrømme at jeg nok ikke har sparet på paletten, hverken i det tøj jeg har klædt ham i, eller hvordan jeg har indrettet hans værelse. Det kunne jo også være hans lille opgør med alt det farveræs.
Men når det er sagt, så må jeg indrømme at jeg havde en lille roligan i maven, der hujede og klappede, da han i morges gav udtryk for at hans yndlingsfarve ikke længere er sort.

2 kommentarer:

  1. Ja, så tror jeg godt nok jeg vil foretrække en pige der kun vil gå i lyserødt (7-9-13, mine piger er endnu ikke farvebestemet, det er kun der store der kun vil gå i kjoler/nederdele)
    Så jeg kan godt forstår du hujede indvendigt.
    Hvad er så hans nye ynglings farve?

    SvarSlet
  2. Ja, det kan være nogle sjove idéer de får sig nogle gange de små!
    Da jeg spurgte ham om han havde en ny yndlingsfarve, svarede han: "gul... og rød.. og blå..!" og sådan fortsatte han lidt! "Hurra" tænkte jeg bare :)

    SvarSlet