lørdag den 12. februar 2011

Hjemmelavede flødeboller



Lørdags-aftens-hygge i køkkenet med min dejlige dreng. Det var rigtig hyggeligt og overraskende nemt at lave de hjemmelavede flødeboller. Bundene kan man lave selv, men disse er købt færdiglavede hos
specialkøbmanden. Chokoladeovertrækket vi brugte var en blanding af en mørk øko chokolade og en god gammeldags kogechokoladen. Mums siger jeg bare, men Louie synes desværre de var lidt "stærke", så næste gang vil vi bruge den børnevenlige mælkechokolade i stedet.

Opskriften er enkel:

3 æggehvider (2 bægre past. æggehvider)
150 g. sukker
vanillekorn

ca. 200g. chokolade til overtræk
evt. kokosmel til drys

Hviderne og sukkeret piskes over vandbad i ca. 5 min. Tages af varmen, tilsæt vanillen og piskes kold igen til den er nem at lave til totter. I en pose med massen og sprøjt det på bundene. Ind i ovnen i 3-4 min så overfladen bliver lidt stivere. Smelt chokoladen over vandbad og hæld det over flødebollerne med en ske. Jeg havde en rist som jeg stillede flødebollerne ovenpå, så det overskydende kunne løbe ned i en skål og genanvendes. Man kan også bare stille dem på bagepapir. Chokoladen kan sagtens bruges igen. Drys evt. med kokosmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar