onsdag den 19. januar 2011

Genfunden skat




Vi har endelig købt reoler til vores bøger, -det var også på tide efter godt 3 år i huset. De fleste af mine bøger har i den tid ligget pakket ned i papkasser, gemt godt væk i kælderen. Det var som at åbne en skattekiste, da jeg pakkede dem ud og stillede dem ind i reolen. Især de gamle læderindbundne bøger som jeg har arvet fra min mormor gav mig gensynsglæde.
F.eks "Tusind og én nats eventyr" i 6 bind, med de mest fantastiske illustrationer.




...Eller den gamle smukke bibel, fra 1878, med gotisk skrift. Jeg mindes at jeg i teenageårene var dybt facsineret over den smukt svungne skrift og øvede mig i at læse og skrive det. Der er noget magisk over det, synes jeg.



Her er det "Borte med blæsten", som også var min mormors yndlingsfilm. Hun har klistret billeder, fra et ugeblad, ind i på den første side i bogen. Det er svært at sige hvornår det er fra. Filmen er fra 30'erne, så jeg går ud fra at udklippene er ligeså gamle. Det er simpelt hen så hyggeligt. Det føles næsten som at stå med en lille del af hendes sjæl i hånden.
Jeg selv gav mig i kast med den som 16 årig. Jeg husker den som langtrukken og svær at komme igennem, men også sjov med dobbelt vokaler og det gamle sprog. Som min mormor har både den og filmen fundet en særlig plads i mit hjerte.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar